Bygg ett starkt Employer Value Proposition – grunden för ett framgångsrikt arbetsgivarvarumärke

Huggsexa om eftertraktade kompetenser är en del av vardagen på arbetsmarknaden. Med ett starkt arbetsgivarvarumärke som ess i rockärmen, blir det lättare för ditt företag ska attrahera och behålla rätt talanger. Employer Value Proposition (EVP) är ett kraftfullt verktyg som hjälper ditt företag att definiera och kommunicera bolagets unika erbjudande som arbetsgivare. Men hur skapar man en EVP som inte bara ser bra ut på pappret, utan också genomsyrar företagets vardag och överensstämmer med medarbetarnas samlade bild av hur det faktiskt är att arbeta i organisationen?

Uppdrag: Identifiera ert unika erbjudande

Ett EVP beskriver företagets erbjudande till medarbetare i utbyte mot den anställdes kompetens och engagemang. Det handlar om mer än lön och förmåner – det omfattar arbetsmiljö, företagskultur, utvecklingsmöjligheter och hur företaget lever upp till sina värderingar. 

Vi ville att vårt EVP skulle skapa en wow-känsla hos framtida medarbetare. En känsla av att det här företaget vill samma sak som jag och att arbeta här skulle vara i linje med mina personliga mål och värderingar.
— Sara, Chief People Officer

Vi har arbetat med att ta fram EVP:s till bland annat industriföretag och techbolag. I denna typ av uppdrag identifierar och formar vi tillsammans med beställaren ert erbjudande som arbetsgivare. Ett EVP blir grunden till det kommunikationsmaterial företagen sen tar fram i det löpande employer branding arbetet. Det hjälper företagen paketera ett starkt budskap om hur deras arbetsplats sticker ut på arbetsmarknaden.

Utmaning: Att leva som man lär

En av de största utmaningarna med att bygga ett EVP, är att verkligen leva upp till den. Det är lätt att skriva vackra ord som beskriver en idealbild av vad företaget vill vara och vilka värderingar vi står för. Men om den bilden inte stämmer överens med medarbetarnas kollektiva bild av den faktiska verkligheten, kommer ert EVP tappa trovärdighet efter några snabba sökningar på nätet eller via sociala nätverk. 

Det är i det dagliga arbetet som de verkliga bevisen syns. För att skapa en hållbar och trovärdig arbetsgivarprofil, måste företagen ta fram ett EVP tillsammans med organisationens medarbetare så att det beskriver en äkta bild. Samtidigt som det gäller att verkligen omfamna sina värderingar fullt ut och låta dem genomsyra allt från ledarskap till arbetsmetoder, oavsett om det gäller beslut på ledningsnivå eller i det operativa arbetet. Endast då blir EVP en verklighet, och inte bara en pappersprodukt.

Lösning: Skapa en EVP som driver engagemang

Genom att arbeta tillsammans med våra kundföretag, har vi lyckats fånga bolagens unika identitet som arbetsgivare och säkerställt att den speglas i deras EVP.

Med inkluderande metoder, där medarbetare varit med och lämnat synpunkter och inputs, har vi byggt in förankring och relevans redan från start. Detta har inneburit en djupdykning i företagskulturen samt medarbetarnas upplevelser om organisationens styrkor och utmaningar. 

  • I ett techbolag började vi med att sammanställa extern data om vad talanger inom företagets huvudsakliga målgrupp värdesätter hos en arbetsgivare. Det externa materialet jämfördes med intern input från HR och ledare om vad företagets egna styrkor var. Detta resulterade i en lista med 20 faktorer som vi antog var mest värdefulla för de profiler som sökte sig till just det här bolaget.

    Med en enkät samlade vi in kvantitativ- och kvalitativ data för att testa vår hypotes. Därefter hade vi ett välförankrat material som hjälpte oss plocka ut det bästa med arbetsplatsen, bekräfta vad medarbetarna värdesätter mest och utifrån det formulera ett genuint EVP. Det gav också mycket värdefull input kring vad organisationen behöver bli bättre på och vad som inte ingår i arbetsgivarerbjudandet.

    "Vi ville att vårt EVP skulle skapa en wow känsla hos framtida medarbetare. En känsla av att det här företaget vill samma sak som jag och att arbeta här skulle vara i linje med mina personliga mål och värderingar. För att det skulle kännas autentiskt var vi noga med att samla in mycket input från medarbetare. Det hjälpte oss forma ett EVP som fångade våra styrkor och beskriva "What's in it for me" utifrån ett medarbetarperspektiv. Men det hjälpte oss även beskriva vad vi inte är, vilket är superviktigt tex. i rekryteringsprocessen att kunna vara ärlig med vad du inte kan räkna med om du börjar jobba här. För ingen arbetsplats kan vara allt för alla."

    - Sara, Chief People Officer

  • Driftwind har under 2024 genomfört ett uppdrag där vi hjälpt en industrikund att forma sitt EVP. Driftwind faciliterade processen och guidade kundens interna team genom flera viktiga steg.

    Under resan genomförde vi ett 40-tal intervjuer med medarbetare på olika nivåer i bolaget samt viktiga stakeholders inom branschen. Vi definierade personas och deras drivkrafter, och utvärderade olika strategiska vägval och budskap genom användartester och insiktsanalys.

    Slutligen skapades en strategisk plattform som gav kunden en stabil grund att bygga vidare på inför en stor etablering och rekryteringssatsning, på en hårt konkurrensutsatt marknad med kompetensbrist.

Resultat: En tydlig gemensam riktning och kultur

Med ett starkt och levande EVP får ni en bra grund för ert employer branding-arbete som gör det lättare att attrahera talanger. Dessutom hjälper det organisationer att identifiera sina styrkor och utvecklingsområden, vilket bidrar till att bli en ännu mer attraktiv arbetsgivare. Resultatet blir en tydlig organisationskultur där alla medarbetare vet vad de kan förvänta sig och vad som förväntas av dem. Ett EVP fungerar som en vägvisare för företagets tillväxt och utveckling tillsammans med sina medarbetare

Nästa
Nästa

Driftwind på egna ben. Köper ut bolaget från Spin Growth-koncernen