EQ Fiskmås?
I takt med att mänskligheten utvecklat AI, en intelligens som är smartare än oss själva, så kan vi kanske ställa oss frågan om EQ, eller emotionell intelligens kan ersätta IQ?
Högt IQ (intelligence quotient) har av generellt uppfattats som det enskilt viktigaste faktorn för framgång i arbetet. Begåvningstester i samband med rekryteringar för tjänster med och utan spetskompetens är mer regel än undantag. För visst är det väl avgörande hur snabbt din potentiella medarbetares hjärna, i en mönsterserie, kan avgöra vilken nästa figur är. Gärna på tid. Genom dessa tester ska personers förmåga att tänka abstrakt, se samband och förstå komplexitet avgöras. I en situation som kräver ett mentalt lugn och ett utvilat huvud.
Låter det inte ganska omodernt i en värld där komplexiteten av nästan alla yrken består av kommunikation, relationer och förmågan av att kunna identifiera aktuella behov? I takt med att mänskligheten utvecklat AI, en intelligens som är smartare än oss själva, så kan vi kanske ställa oss frågan om EQ, eller emotionell intelligens kan ersätta IQ.
Vi kanske kan identifiera ett EQ med detsamma som att vara ”snäll” men ordet snäll förknippas ofta med lite dum. Vilket i sig självt är ganska dumt eftersom det handlar om att kunna agera med omtanke, ha förmåga att sätta sig in i hur en annan individ känner och det visar dessutom fina resultat på sista raden. För snälla chefer har enligt många forskare högre lönsamhet i sina företag än andra.
Vad är då EQ?
För det första är EQ en förmåga att förstå och hantera sina egna känslor samt förstå och reagera på andra människors känslor. EQ hjälper oss att navigera i komplexa sociala situationer och bygga starka och positiva relationer. En helt nödvändig egenskap i en värld som blir alltmer globaliserad och sammanlänkad med olika kulturer och bakgrunder.
EQ har också en avgörande betydelse inom arbetslivet. Historiskt har IQ betraktats som den främsta indikatorn på en persons förmåga att utföra uppgifter och lösa problem. Men i dagens komplexa och snabbt föränderliga arbetsmiljöer är EQ lika viktigt, om inte viktigare. Många arbetsplatser värdesätter förmågan att samarbeta, kommunicera och lösa konflikter över traditionell teknisk kompetens. Personer med hög EQ har dessutom fördelen att vara bra ledare, teamspelare och innovatörer.
Det bästa med EQ till skillnad från IQ är att det faktiskt kan tränas upp än mer och även utvecklas. Genom att träna på att medvetengöra dina egna känslor, öva på dina förmågor till kommunikation och att känna in andra människors upplevelser kan du förbättra ditt EQ avsevärt.
Vad vill jag ha sagt med det här? Jo, att ett högt EQ på er arbetsplats sannolikt leder till bättre mellanmänskliga relationer, effektivare ledarskap, minskad stress, bättre kommunikation, välgrundade beslut, starkare kundrelationer och effektiv konflikthantering. I mina öron definitivt vägen framåt för en produktiv och harmonisk arbetsmiljö och företagets framgång.