Blue Monday? Låt 2024 bli ert gulaste år!
Blå måndag? Blå vecka? Blå månad eller kanske till och med ett blått år?
Utan att rapa upp orsakerna till att 2023 inte toppar listan över milleniets bästa år så kan vi väl enas om att mycket kunnat vara bättre. Det är lätt att känna ett visst mått av oro kring hur framtiden för företagets affärer kommer te sig när så många omkringliggande faktorer faktiskt kan påverka dessa. Och fort kan det gå. Den erfarenheten har de flesta på något plan de senaste åren erfarit. Marknaden styrs till stor del av förväntningar och när många förväntar sig att det ska bli sämre och börjar agera därefter, ja då blir det också så. Psykologi? Ja till stor del handlar det faktiskt om de samlade tankarnas magiska kraft.
Men Blue Monday till trots, låt titta på vilka möjligheterna 2024 faktiskt kan bjuda på. För Sverige bubblar av affärer som ert bolag kan ta större del av. Ingen dum idé att se över ert bolags position på marknaden, definiera var i kedjan ni tjänar pengar, var ni kan göra besparingar och hur ni kan förbättra strukturer inom bolaget.
Slentrianmässiga avtal som ligger och äter kostnader månad efter månad utan översyn är inte ovanligt. De besparingar bolag kan göra genom att göra analyser och jämföra leverantörer vid inköp, tjänster, frakt med mera är ofta stora. Och en sparad krona är som ni vet en tjänad krona! Easy money så att säga.
Är ni lite luddiga? En tydlig organisation med bra chefer utgör fundamentala hörnstenar för att säkerställa företagens lönsamhet. En välfungerande organisation skapar struktur och effektivitet, vilket minskar risken för onödiga kostnader och främjar resurseffektivitet. Tydligt definierade roller och ansvarsområden gör att ni undviker förvirring och dubbelarbete, vilket i sin tur ökar produktiviteten och därmed lönsamheten. Underskatta inte vikten av tydlig kommunikation och repetera, repetera, repetera. När du är tydlig med att kommunicera företagets vision och mål så bidrar det till att dina medarbetare också förstår hur de ska arbeta strategiskt med sin planering för att uppnå dessa mål. Det kan låta klyschigt men om du har alla dina kollegor på båten och ni ror åt samma håll så blir det faktiskt mycket lättare och roligare.
Var tjänar ni mest pengar och var gör ni förluster? En värdekedjeanalys är en god investering och det behöver inte vara svårt. Det går helt enkelt ut på att bryta ned företagets verksamhet i olika aktiviteter och identifiera vilka av dessa som bidrar mest till värdet och vinsten. När ni kartlägger varje steg i värdekedjan kan ni tydligt se var kostnader och intäkter genereras och vad som inte gör det.
Se över vilka tekniska lösningar ni använder, det kan få ert företag att lyfta ytterligare. Anpassad och effektiv användning av teknologi kan förbättra produktiviteten och minska kostnaderna medan föråldrade och ineffektiva system gör det motsatta. Men ta hjälp om du känner dig osäker. Många är de företag som köpt in dyra system som inte levererar det ni efterfrågat eller behövt.
Motsatsfärgen till blått är gult. Bestäm er för att göra 2024 till ett riktigt gult år där ni tar tillvara all potential i er affär.
Lycka till, och ta gärna hjälp av oss på Driftwind om du vill få stöd i processen. Kontakta oss med formuläret nedan så bjuder vi på en kostnadsfri session på 60 minuter där vi tillsammans går igenom vilka möjliga utvecklingsområden du har i ditt företag!